Bloggers Interview: Yvonne – yfairproductions.nl

yvonne
Het is weer zondag, dus tijd voor een nieuwe `Bloggers Interview`. Een wekelijks terugkerend artikel waarin ik bloggers interview over wie ze zijn en waar ze over bloggen! Vandaag is het de beurt aan Yvonne van yfairproductions.nl

1.Wie ben je? Hoe je heet, wat je hobby`s zijn , leeftijd enzo?
Ik ben Yvonne Renckens, 34 lentes jong, sinds 8 jaar woonachtig in Arnhem en om te ontspannen sta ik graag op de schietbaan. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar na 1,5 uur concentreren op een kleine schietschijf voor mijn luchtgeweer, heb ik mijn hoofd na een drukke week heerlijk leeg! Helaas is de sport niet zo populair onder vrouwen en noemen wij het op de club ‘yoga voor mannen’!

180690_103550046391313_3569993_n

2. Wat is je Blognaam en url en hoe zou jij je blog omschrijven? Wat vinden we zoal op je blog?
Ik blog op mijn site http://www.yfairproductions.nl en deze is vorig jaar september ontstaan. In 2009 ben ik begonnen als oprichter en voorzitter van Fairtrade gemeente Arnhem. Dat is een onderdeel van een wereldwijde campagne die zich richt op het stimuleren van het gebruik van meer fairtrade producten binnen een stad of dorp. Dit vergt nogal wat werk en in ruim 1,5 jaar heb ik met een leuke groep vrijwilligers de gemeente Arnhem mogen uitroepen tot Fairtrade gemeente, de 13e toen in Nederland! Na 3 jaar voorzitterschap ben ik gestopt, omdat ik vind dat je niet te lang op een bestuursfunctie moet zitten en de kans moet geven aan anderen om een frisse wind door een organisatie te laten gaan.
Na 3 jaar wat nevenfuncties te hebben uitgevoerd bij de landelijke organisatie, begon het toch weer te kriebelen. Ik heb vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn (parttime) bedrijf ingeschreven bij de KvK. Mijn netwerk in de fairtrade wereld was nog aardig in tact en ik ben nog altijd bezig met duurzaamheid, fairtrade en overige ‘groene’ zaken.
Voor mijn bedrijf Y Fair Productions blog ik dagelijks over fairtrade nieuws, een zero waste lifestyle, de deeleconomie en crowdfunding.

3. Hoelang blog je al op deze blog?
Ik ben sinds vorig jaar september begonnen en heb de frequentie van het aantal blogartikelen flink opgeschroefd de laatste maanden. Ik kom alleen maar meer inspiratie tegen en ik heb inmiddels ook gaandeweg mijn vaste onderwerpen gecreëerd, zodat lezers weten waar ze aan toe zijn.

4. Ben je een fulltime blogger of is het puur een hobby en heb je daarnaast nog werk of school? (zo ja wat?)
Het bloggen begint mij nu voorzichtig aan iets op te leveren, maar buiten dat vind ik het gewoon erg leuk om mensen te inspireren. Het is een extraatje wat ik mensen geef binnen mijn bedrijfsvorm.

5. Wat vind je omgeving (familie en vrienden) van je blog?
Het grappige is, dat ik helemaal niet ben opgegroeid in een duurzame omgeving. De ‘groene vibe’ kwam 8 jaar geleden pas, toen ik van Zwolle naar Arnhem verhuisde om te gaan samenwonen. We woonden het eerste jaar in een wijk waar duurzaamheid enorm leefde en daar merkte ik, dat deze lifestyle eigenlijk heel goed bij mij past. Ik heb me er jarenlang in verdiept en nog leer ik wekelijks enorm veel, omdat Arnhem op dat vlak echt bruist van de inspiratie!
In de beginjaren van mijn fairtrade periode, werd er wat lacherig gedaan in mijn omgeving over dit ‘geitenwollensokken-gedoe’. Inmiddels merk ik dat vrienden en familie steeds vaker trots vertellen dat ze bewust fairtrade kleding hebben gekocht of andere duurzame producten. Het heeft hen dus in de loop der jaren wel aan het denken gezet, ook al was het in het begin wat onbekend voor ze.
Ik heb ook altijd geprobeerd om dit door middel van ludieke acties bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een veiling, een proeverij door de stad, etc.

6. Heb je een bepaalde routine in het boggen gecombineerd met je offline leven?
(bepaalde upload dagen, bepaalde dagen dat je echt voor je blog gaat zitten?)
Nee, ik schrijf een blog vrij vlot, maar echt alleen als het goed voelt. Ik kan soms 3 blogs achter elkaar schrijven en andere dagen niks. Ik heb wel een vaste planning voor bepaalde artikelen, maar het kan voorkomen dat ik op dezelfde ochtend nog een blog schrijf die diezelfde dag online komt en andere blogs heb ik al 3 dagen klaar staan.

7. Waar haal je jou inspiratie vandaan voor je blog?
Ik zit op Bloglovin en daar vind ik vooral in het buitenland veel soortgelijke blogs. In Nederland lees ik met veel plezier de blogs van Young and Fair, Awkward Duckling en de Groene Meisjes uiteraard!
Verder heb ik een twitter account waar ik lijsten in aan heb gemaakt, uit die timeline haal ik ook soms inspiratie.
Verder zijn er regelmatig leuke events waar ik voor wordt uitgenodigd via Facebook en ik lees veel over duurzame onderwerpen.

8. Wat wil je nog met je blog bereiken?
Mijn hoofddoel is om mensen te inspireren! En dan juist het publiek die, net als ik vroeger, nog geen idee had wat er allemaal te doen en te krijgen is op het gebied van de deeleconomie, een zero waste lifestyle en fairtrade gebied. Daarnaast wil ik mensen graag informeren over de talloze mogelijkheden van crowdfunding. Ik denk namelijk dat deze manier van financiering echt de toekomst is, aangezien banken steeds strenger worden, subsidies potjes opdrogen en de dromen van mensen hier niet minder om worden.

9. Ben je naast je blog nog meer actief op social media? (Links)
Zoals gezegd heb ik dus een Twitter account: https://twitter.com/YFairProduction
Facebook account: Y Fair Productions https://www.facebook.com/pages/Y-Fair-Productions/696563087096979
Instagram: https://instagram.com/y_fair_productions/
Bloglovin: https://www.bloglovin.com/blogs/yfairproductions-13631637
Pinterest: https://www.pinterest.com/yfairp/

10. Heb je nog een handige tip voor mede bloggers of lezers?
Spar regelmatig met mensen waar jij tegenop kijkt. Wees niet bang om samen te werken en te leren van anderen.
En voor de lezers: Ik organiseer regelmatig winacties en cursussen, dus hou mijn blog in de gaten!

Ken jij Yvonne al?

Een gedachte over “Bloggers Interview: Yvonne – yfairproductions.nl

Geef een reactie

