Voordelen van een weekmenu

voordelenvaneenweekmenu
Vaak hoor ik mensen zeggen of lees ik op social media dat mensen nog boodschappen moeten doen voor vanavond, of nog eten moeten halen voor de lunch. Waarom elke dag naar de winkel als je alles in 1 keer kan halen, dat is toch veel handiger? Vandaag deel ik wat voordelen van het halen van je weekboodschappen in 1 dag.

Als voorbereiding maak ik vaak een weekmenu, wij halen vaak op vrijdag, zaterdag of zondag boodschappen. Dit hangt een beetje af van wanneer Mathieu aan het werk is, het is natuurlijk gezelliger samen, maar ik haal ook weleens alleen de boodschappen hoor.

Wij halen eigenlijk alles bij de Lidl, behalve dingen die ze daar niet hebben of die we daar niet lekker vinden (denk aan chicken tonight of pizza)

Eerst schrijf ik op op welke dag we wat kunnen eten (vooral vaak het avond eten omdat de lunch en ontbijt vaak standaard is) en daarna kijk ik in de kast en koelkast etc. wat er nog is en wat er dan nog gehaald moet worden om het weekmenu te kunnen uitvoeren en vul ik dat in in mijn boodschappen wunderlist lijstje.

De voordelen van een weekmenu
* Je hoeft maar 1 keer in de week naar de supermarkt
* Het is kostenbesparend, omdat je minder in de verleiding komt om impuls boodschappen te halen
* Je bent voorbereid op wat je heel de week gaat eten (uiteraard kun je schuiven met de gerechten)
* Heb je een keer geen inspiratie, of heb je weinig tijd dan heb je eigenlijk altijd wat in huis om wat te maken
* Je hoeft niet elke dag te gaan verzinnen wat je moet eten, je kan bijvoorbeeld kiezen om op vrijdagochtend een momentje te nemen waarin je gaat verzinnen wat je weekmenu wordt en de tijd nemen om eventueel nieuwe dingen op te zoeken om te proberen
* Als je het in de keuken ophangt (of een andere zichtbare plek) dan weten je eventuele huisgenoten ook meteen wat er die dag op het menu staat en krijg je niet tig keer de vraag `wat eten we vandaag?`

Ik ben erg blij met een weekmenu, verder neem ik het standaard zoals brood en drinken altijd mee en vul ik aan met wat we nog in huis hebben.

Maak jij gebruik van een weekmenu?

6 gedachtes over “Voordelen van een weekmenu

  1. Manon zegt:

    Wij maken gebruiken van halve weekmenu’s haha. We halen op maandag boodschappen en meestal op donderdag nog een keer. Dit ook ivm verse groente etc. Plus ik krijg het niet voor elkaar om in 1x iets te bedenken voor 7 dagen. Ik denk dat alles zijn voor en nadelen heeft, welke manier je ook gebruikt.

  2. Morgaine zegt:

    Vroeger wel, nu niet meer zo, dat komt omdat ik nu single en alleen ben, dus zijn er heel veel gerechten, vooral in de winter, waar ik 2 tot 3 dagen mee doe, en dan ook nog eens. dat ik ineens trek kan hebben in iets totaal anders qua avondeten dan ik gepland had.
    De ervaring leert mij dan, wat ik gepland had en wat ik heb liggen dan zolang blijft liggen dat ik het weg kan gooien en dat is ook geld over de balk smijten.

    Kortom, ik kijk naar wat ik heb, naar wat er in de aanbieding is die week en pas mijn menu daarop aan, meestal doe ik met alles wel 2 dagen, tenzij het broccoli is, maar dan neem ik het ook rustig voor 2 dagen mee.

    X

  3. Pirre zegt:

    Nou, PRECIES! Wij doen ook 1x in de week boodschappen, ik ben ook veel te lui om elke dag nog naar de winkel te gaan. Ik heb wel wat beters te doen haha

Geef een reactie

