Mijn hardloop avontuur #1 Het begin

Mijn hardloop avontuur #1 Het begin
Er is iets wat ik eigenlijk al jaren wil gaan doen en nu ga ik het doen, juist hardlopen. Ik heb een paar jaar geleden gehoord dat mijn linkerknieschijf versleten is (ja 28 jaar en dan op je 14de dat al te horen krijgen) Ik mag hier bij niet springen, rennen of gek doen. Maar toch blijft het hardlopen blijft in mijn hoofd zitten. En nu ik bezig ben met bodieboost en ook nu met de workouts merk dat de pijn in mijn knie minder word nu ik vaker beweeg heb ik besloten om het gewoon te gaan doen. Ik heb nieuwe sportkleding gekocht (zodat ik me buiten kan vertonen) en ik een mp3 bestand op mijn telefoon gezet. Ik wil je elke week meenemen in mijn avonturen van het hardlopen. Let`s Go!

De bedoeling is dat ik om de dag of om de twee dagen een rondje ga hardlopen. Nu zit ik natuurlijk in het begin want ik heb het nog nooit gedaan, dus het zal als een slak gaan en ik zal kapot gaan haha en ik ga ook in de avond zodat ik niet teveel mensen tegenkom (hoop ik), maar ik heb er zin in.

Om niet gelijk met 5 of 10 km te beginnen heb ik van Renate Wennemars een schema dat je in 16 trainingen 3 km kan hardlopen. Dat lijkt voor vele vast een eitje, maar ik wil het echt voorzichtig aan doen om de kracht in mijn knie goed op te bouwen en ik heb natuurlijk de conditie van een oud paard zullen we maar zeggen haha.

èèn keer per week zal ik een update geven over mijn rondjes hardlopen, met hoe ik me voelde, wat goed ging, hoever en hoe hard etc. Met de app runtastic ga ik de afstand enzo bijhouden en met de mp3 bestandjes wordt ik dan geleid door Renate.

Het zal een beetje aan het weer liggen, want ik ga me niet zeiknat laten regenen natuurlijk, maar ik wil op zaterdag, dinsdag en donderdag gaan hardlopen (minimaal èèn en maximaal twee dagen er tussen voor rust) maar dit kan misschien ook per week even verschillen. Wel zal ik gewoon elke woensdag hier een update gaan geven over de rondjes die ik gedaan heb.

En dan nu mijn eerste twee hardloop sessies van afgelopen week!

Zondag – Trainingsdag 1
De mp3 duurt: 00.26.41 minuten
5 minuten warming up, 1 min. lopen, 3 min. wandelen, 1 min. lopen, 3 min. wandelen, 2 min. lopen, 3 min. wandelen (2 keer)
12143080_1998479383711623_6780049165410067486_n
Hoe ging het; De eerste stap is gezet, ik koos een tijdstip en route uit die niet zo druk was. Het viel me eigenlijk alles mee, ik kon de minuutjes hardlopen goed bijhouden en ik kon goed herstellen in die 3 minuten wandelen. Op de helft kreeg ik alleen last van mijn enkels en aan het eind last van mijn heup, maar al met al ging het goed. Ik heb de laatste 2 minuten hardlopen 1 minuut van gemaakt, want ik moest echt even langer herstellen. op de terugweg stopte ik even voor een foto en toen voelde ik kramp in mijn kuiten opkomen, maar toen ik weer begon te lopen trok dit weg. Eenmaal thuis was ik wel moe haha ik voelde mijn benen enorm ook met de trap op lopen auch, maar he al het begin is zwaar en moeilijk!

Dinsdag – Traininsdag 2
De mp3 duurt: 00.24.41 minuten
5 minuten warming up, 1 min. lopen, 2 min. wandelen, 1 min. lopen, 2 min. wandelen, 1 min. lopen, 2 min. wandelen, 1 min. lopen, 2 min. wandelen (2 keer)
12443726_1999988000227428_1760348239_o

Hoe ging het; Deze ronde ging eigenlijk best goed, ik was erg moe na het werk en de neiging om niet te gaan was erg groot, maar ik ben toch gegaan. Het was wel wat later en dus ook donker en dat vond ik op dit pad niet zo heel erg fijn, dus ik moet even gaan kijken voor iets van licht, want er zijn geen lantaarnpalen daar dus ik wordt ook niet echt gezien. Het wandelen en lopen gingen goed, ik had op de spierpijn van de vorige les na eigenlijk geen pijn, ook niet in mijn heup of enkels dus dat was goed en ik was ook niet compleet buiten adem, dus al met al een prima rondje.

Mijn conclusie eerste twee hardloop sessies met Renate Wennemars; Ik vind dat het eigenlijk goed gaat, ik had niet verwacht dat ik het zou volhouden een hele les met lopen en wandelen tussendoor, maar dat gaat verbazingwekkend wel goed. Ik loop natuurlijk nog lang niet hard en geen 3km voluit, maar het begin is gemaakt en dat ik gegaan ben met de tweede les dat is ook al een vooruitgang, ik en niet na een les alweer gestopt!

Doe jij aan hardlopen?

8 gedachtes over “Mijn hardloop avontuur #1 Het begin

  1. Morgaine zegt:

    Nee, ik doe niet aan hardlopen, dat lukte vroeger al niet, en nu mag ik niet meer, ik heb twee voetbalknieën, wat betekent dat ik bij gewoon lopen of een stap zetten mijn knie op slot kan raken en niet slechts 1, maar allebei mogelijk, en het wanneer is ook geen touw aan vast te knopen, kan zelfs tijdens fietsen even gebeuren, geen pretje.. of zwemmen…

    Maar is jou nooit vertelt dat als jij je bovenbeenspieren verstevigd door training, dat dit dan de klappen voor je knie op gaat vangen? Eventueel? Dus bovenbeenspier oefeningen zou ik even naar op zoek gaan, want zo ontlast je je knieën altijd, dat is bij mij ook de bedoeling, maar ja, door het op slot slaan, wat echt anders is weer, lukt dat niet zo heel erg goed.

    X

  2. Linda zegt:

    Succes! Het begin is gemaakt in ieder geval :-). Als ik je nog één tip mag geven is om misschien te overwegen niet om de dag, maar om de twee dagen te lopen. Dus lopen – 2 dagen niets – lopen. Toen ik een knieblessure had mocht ik blijven lopen onder de voorwaarden dat het geen pijn moest gaan doen (duh), ik tussendoor wandelde om te checken of het goed ging en steeds 2 dagen rust hield, zodat alles helemaal kon herstellen. Nu is een blessure natuurlijk iets anders maar kan me voorstellen dat die raad wel op gaat misschien zeg maar :-). (En ik lees net de reactie hierboven, ik had inderdaad ook een oefening die ik moest doen die ik goed in mijn bovenbenen voelde haha!)

  3. Caroline zegt:

    Veel succes, en snelheid is in het begin niet belangrijk, zolang je het maar volhoud. Ik ben ook onlangs (opnieuw) begonnen na een stilstand van meer dan een jaar. Is weer lastig in het begin, maar het wordt beter en leuker!

Geef een reactie

