6 stappen, voor een `visite-klaar` huis!

20160219_142014
Elke keer weer maak ik lijstjes, schema`s, planningen en probeer ik mij aan een bepaalde routine te houden wat het huishouden betreft en als ik nu om mij heen kijk dan moet ik eerlijk wezen en is het weer een chaos. Hoe dan? Nou gewoon niet achter je kont opruimen en geen echte routine erin krijgen die er ook daadwerkelijk in blijft hangen. Toch zijn er routines die je op de automatische piloot doet, althans dat is hier wel. Stel er komt visite s`avonds of de volgende dag? Vandaag deel ik met je wat ik dan zoal snel doe om het huis `visiteklaar` te krijgen.

1. Losse rommel weg
Als eerste pak ik een tas, doos of een wasmand en begin ik beneden. Dit is tenminste de ruimte waar de visite zich zal bevinden. Dan pak ik in de woonkamer, keuken, wc en gang spullen die geen vaste plek hebben, maar waar ik op dat moment ook even geen plek voor kan maken. Vaak zet k die spullen even op de logeerkamer of onze eigen kamer.

2. Vuilnis weg
Daarna maak ik de ruimtes beneden vrij van vuilnis en dit gooi ik vervolgens in de container

3. Wc schoonmaken
Ik gooi wat wcspul pf bleek in de wc en vervolgens maak ik hem schoon met een vochtig doekje, zo ook het wasbakje en het plankje erboven en vul ik als het nodig is even de wcrollen bij.

4. Woonkamer
Daarna haal ik over de tafels in de woonkamer even een doekje en over de kasten, geef ik de plantjes water als dit nog niet is gebeurd, geef ik Smookey eten en zet ik de radio aan op de tv

5. Keuken
Ik maak vervolgens de aanrecht leeg en ik probeer ook de vloer onder het raam leeg te maken, ook hier de plantjes water geven. De vaatwasser even laten draaien zodat dat ook weer netjes weg is.

6. Stofzuigen en Dweilen
Als laatste stap stofzuig en dweil ik de beneden boel even snel zodat het weer schoon en fris ruikt, vaak loop ik door naar boven neem ik de trap gelijk mee en als ik nog tijd heb doe ik de overloop ook gelijk even, niet dat daar mensen komen, maar meer om het net even af te maken.

Deze 6 stappen doe ik meestal voor er dus visite komt (als ik er vanaf weet) en het kost me meestal wel bijna twee uur haha. Onverwachte visite is dus bij ons niet berekend, als je in 5 minuten voor de deur zou staan πŸ˜‰

Wat doe jij meestal als je visite krijgt s`avonds of de dag erna?

Een gedachte over “6 stappen, voor een `visite-klaar` huis!

  1. Morgaine zegt:

    Ik begin altijd met de keuken, daar zet ik immers de thee en de koffie, dus mijn aanrecht wil ik dan schoon en leeg hebben, toilet doe ik elke dag, de pot zelf dan, in de ochtend even bleek en borstel erdoor bla….

    En de rest, hetzelfde, losse rommels weg en salontafel en grote tafel netjes, de vloer in elk geval even vegen, als er grote vlekken zijn even dat stukje wegnemen met doekje of de dweil, dit is als ik echt kort van tevoren weet dat er iemand komt, denk aan,binnen een uur… hahahaha

    Als ik dit heb gedaan dan ziet het er al heel netjes uit in elk geval en verder, hier wordt geleefd en er woont een kat.. simpel πŸ˜‰

    X

Geef een reactie

