Van een huis naar een thuis #1 || Het plan

vaneenhuisnaareenthuis
Misschien ken je het gevoel wel, dat je in je eigen huis bent en niet het idee van thuis hebt. Dat gevoel heb ik al een paar maanden en ik word er niet gelukkiger van. Ik heb nagedacht waar het door zou kunnen komen en er zijn wel een aantal factoren waarom ik mezelf stoor aan ons huis. Niet aan de grootte, maar gewoon hoe het er nu bij staat. Vandaag vertel ik jullie over het project wat van start gaat.

Ik wilde eerst tot het nieuwe jaar wachten, maar waarom zou ik eigenlijk. Nu ik dit typ weet ik ook helemaal niet of ik het uberhaubt wel moet delen met de buitenwereld.

De afgelopen maanden was geen pretje, zowel geestelijk als lichamelijk niet en de sfeer in huis ook niet, gelukkig lijkt dit te verbeteren en dan ga je naar andere dingen kijken (ik althans)
Ik merk dat ik erg onrustig ben, niet kan stil zitten, maar ook geen focus en concentratie heb om iets uit mijn vingers te krijgen. Ik verval in oude gewoontes terug, van het slechte eten, vermoeid, niet bewegen, tot het totaal gewoon dagen niet echt buiten komen.
En ik heb het idee dat ik dat vanuit hier binnen in huis moet gaan aanpakken.

Als ik nu rond me heen kijk zie ik alleen maar troep, onnodige rommel, spullen die geen plek hebben, die weg moeten of gewoon niet hier in huis horen. Kasten en lades die nu dichtzitten, maar waarvan ik weet als ik het open doe dat het eruit komt zetten zonder daar moeite voor hoef te doen.

In mijn hoofd heb ik een project bedacht en die ga ik met jullie delen en ik ga jullie meenemen op deze trip om van ons huis een thuis te maken. Ik weet dat Mathieu zich hier iets minder druk om maakt, maar die is dan ook minder thuis dan ik, dus als het is opgeruimd vind hij het (geloof ik) wel oke zo. Ik kijk graag van die cleaning en declutter video`s op youtube en daar ben ik ook een beetje door aangestoken de laatste dagen.

Het Stappenplan
Stap 1: Eerst wil ik alle ruimtes ontdoen van rommel wat op zicht is. Dus als je binnen komt wat je gelijk ziet, het aangezicht moet opgeruimd en gezellig zijn, rust uitstralen en makkelijk schoon te maken zijn.
Stap 2: De inhoud, als ik dat heb aangepakt, zijn de binnenkantjes aan de beurt, van de kastjes, lades, voorraadkasten noem maar op.
Stap 3: Verandering; en als alles een plekje heeft en opgeruimd is dan wil ik gaan kijken of ik dingen anders wil gaan neerzetten, ophangen, verven noem maar op. Nu denk ik steeds ik wil dit anders of dat anders, maar wat als alles nu netjes is opgeruimd en een plekje heeft en dat gevoel dus helemaal weg is, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Stap 4: Bijhouden; daarna wil ik echt een goed schema gaan maken, om het schoonmaken en opruimen goed bij te gaan houden en ook wil ik mezelf de koopdwang laten afnemen, daar bepaalde regels voor opstellen voor mezelf.

Wishlist
In het proces zullen er wel een aantal dingen verdwijnen hier uit huis en ik doe natuurlijk op internet inspiratie op over hoe ik het misschien zou willen decoreren, dus wil ik een wishlist opzetten om daar dingetjes op te zetten. Zo wil ik bijvoorbeeld andere kussentjes voor op de bank, sierkussentjes en een deken voor op bed, een mooi schilderij voor in huis aan de muur. Dat soort dingetjes die ik tegenkom zal ik gaan noteren.

Ik zal niet elke dag hier iets aan doen en de ene keer zal ik de hele dag bezig zijn en de andere keer een paar keer per week, wel zou ik eind 2017 echt klaar willen zijn en van dit huis mijn thuis weer willen laten voelen. Dit geeft genoeg ruimte, tijd en financiële mogelijkheid om er wat van te maken, dan alles in èèn of twee maanden te proppen.

Ik zal elke zaterdag een update geven, over wat ik heb gedaan, hoe het er voor staat en mijn gedachtes delen met jullie. Dus dit zal de ene week heel veel kunnen zijn en dan weer een week minder, ik weet nog niet precies hoe ik alles ga invullen, maar dat zien we van zelf! Ik heb er zin in om er mee aan de slag te gaan en ik doe het zo goed als alleen en wie weet stapt Mathieu ook in af en toe, maar dit is vooral mijn zoektocht naar een `thuis gevoel` Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden denk ik, maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel en wat de bedoeling gaat zijn de komende maanden en wie weet ben ik wel veel eerder klaar dan eind 2017. We gaan het zien.

Heb jij tips hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken?

Geef een reactie

