Waarom ik niet kan slapen en wat te doen!

niet-in-slaap-kunnen-vallen-je-ligt-opeens-vervelend-en-gaat-liggen-woelen
bron
Niet kunnen slapen, dat is denk ik wel iets waar iedereen wel eens last van heeft, vandaag deel ik een paar situaties waarin ik moeilijk kan slapen en wat ik zoal probeer om toch in slaap te komen.

Piekeren; dit is denk ik mijn nummer van het probleem dat ik vaak niet in slaap kan komen of als ik s’nachts wakker word niet meer kan slapen. Ik ben een hele erge doemdenker en kan van alles in mijn hoofd halen waardoor ik me heel nerveus of angstig ga voelen.

Wat te doen; als me dit gebeurd en ik moet zeggen dat dit vaker is dan me lief is, dan probeer ik even afleiding te zoeken (zoals echt letterlijk nu is het 4:42 in de nacht en tik ik dit artikel haha)  Maar ik wil ook wel eens als Mathieu niet thuis slaapt ivm zijn nachtdienst, gewoon een youtube filmpje te kijken om even mijn gedachte op iets anders te krijgen.

Temperatuur; als het erg warm is kan in ook moeilijk slapen, dan slaap ik laat en ben ik vroeg wakker en kan ik s’nachts ook vaak wakker zijn, ik heb het liever koud dat ik lekker onder de dekens kan kruipen dan te warm.

Wat te doen; in de zomer staat de ventilator zoeizo aan, de roosters open en het raam op de windvangers of als Mathieu er is ook gewoon open.

Vaak naar de wc; o man wat een gedoe is dat,ik heb dagen dat ik er helemaal niet uit hoef, maar het komt zeker vaak voor da ik om het uur of zelfs half uur naar de wc moet, echt een drama en dat maakt niet echt uit of ik veel of weinig heb gedronken. Ik heb hier ook niet echt een ‘wat te doen’ voor haha.

Geluiden van buitenaf; dit kan Mathieu zijn, de katten die rondlopen, buiten mensen, de buren eigenlijk van alles. Als ik daar last van heb ga ik dus naar alles echt luisteren en dan wordt je dus helemaal gek, dit gebeurd niet heel vaak gelukkig dat ik er echt niet meet van in slaap kan komen.

Wat te doen; als dit echt het geval is dan moet ik ook echt even ergens anders heen, meestal ga ik dan even naar beneden en pak ik wat te drinken, kijk ik even op mijn telefoon zet zelfs even licht aan en probeer ik me even op 1 geluid te focussen, dit duurt dan altijd wel even een minuutje of 10 en daarna lukt het meestal wel weer.

Het enige waar ik echt heel de dag brak van kan zijn is verkoudheid en hoofdpijn, dit krijg ik moeilijk onder controle en kan hierdoor dus echt hele nachten wakker liggen en dus overdag daar erg moe van zijn.

Zoals je leest kan ik best vaal wakker liggen, ik slaap dan ook niet heel vast en ik heb maar weinig nodig om wakker te worden. Gelukkig heb ik geen last van een ochtendhumeur haha.

Waar kan jij van wakker liggen en wat doen jij eraan?

Een gedachte over “Waarom ik niet kan slapen en wat te doen!

  1. Elise Kruit zegt:

    Vervelend dat je zoveel wakker ligt! Wat bij mij goed helpt is m’n hoofd even ergens anders naar zetten. Doorbijvoorbeeld een boek te lezen voordat ik ga slapen. Maar ook niet vlak voor het slapen gaan nog naar een beeldscherm staren helpt goed.

    Hoop dat je wat vind dat helpt!

Geef een reactie

