Mijn ochtend/avond huishoudroutine

img-20161017-wa0002
Ik ben geen held in het huishouden en het is ook niet mijn hobby en dat nu ik werk in het huishouden 2 a  3 keer per week kan je nagaan haha. Ik zocht al een tijdje naar een goede routine voor mijn eigen huishouden en ik kan nu wel zeggen dat ik er eentje gevonden heb en die deel ik vandaag met je.

Het heeft even geduurd, ik heb veel op internet gekeken, ik ben lid van een facebookgroep waar ideeën op staan, tips etc. Maar uiteindelijk moet je toch altijd kijken naar wat bij jou in huis werkt, wat voor dingen je belangrijk vind die gedaan moeten worden etc.

Wat ik nu vast heb staan en al een paar weken goed gaat is mijn huidige ochtend en avond routine en met deze stappen heb ik eigenlijk heel de week een op zicht opgeruimd huis. Dus wat doe ik dan zoal?

Elke ochtend
– Bed opmaken; elke ochtend maak ik het bed op zodra ik eruit ga (in de weken dat Mathieu nachtdienst heeft is dat wat lastiger maar ik hoop dat hij als hij er dan uit komt het bed opmaakt haha)
– Slaapkamer luchten; Ik zet zodra ik eruit ga de gordijnen open en het raam even open tot het moment dat ik naar beneden ga, ik kleed namelijk altijd gelijk aan en zo en hoef daarna niet nog eens naar boven, dus een minuut of 10/15 zet ik het raam even open (tenzij ik heel de dag thuis ben dan blijft hij heel de dag op bij droog weer)
– Sorteer de was; de was die naast de manden wordt gegooid of washandjes die in de douche blijven liggen gooi ik in de desbetreffende manden.
– Vaatwasser legen; in de avond zet ik de vaatwasser aan (als dit nodig is) en die leeg ik dan na dat ik heb ontbeten, zo heb ik de hele dag een lege vaatwasser en als ik dan wat gegeten of gedronken heb kan het gelijk erin en houd ik een leeg aanrecht.

Elke avond 
– Opruimen tijdens koken; tijdens dat ik het eten aan het maken ben, ruim ik dingen gelijk op zet het in de vaatwasser of in de koelkast etc terug, zo houd je het overzicht
– Afruimen na het eten; dit doe ik meestal even na dat we gegeten hebben dan ruim ik de vaatwasser in, maak het aanrecht verder leeg en haal een doekje over het aanrecht.
– 5 min opruimen voor slapen; voor ik naar bed ga doe ik de glazen in de vaatwasser en dan zet ik die aan, geef ik de vissen en Smookie eten, doe ik de katten in de gang en geef ik ze eten en drinken en ruim ik wat losse rommeltjes op van de tafels.

Op deze manier houd ik mijn huis dagelijks op zicht schoon, zoals je ziet ga ik niet met sopjes aan de gang, hooguit pak ik een vochtig doekje om even de tafel af te doen of het aanrecht. Maar zo kom ik in een opgeruimd huis beneden en ga ik in een opgeruimd huis slapen.

Wat zijn jou vaste routines als je opstaat en naar bed gaat in het huishouden?

Een gedachte over “Mijn ochtend/avond huishoudroutine

Geef een reactie

